انواع برج خنک کننده
نوشته شده توسط : سرپرست تیم توریستی


انواع برج های خنک کننده بر اساس مسیر جریان آب و هوا، نحوه ساخت و روش انتقال حرارت تقسیم بندی می شوند. برج های خنک کننده به اشکال مختلف تولید می شوند.

گاهی اوقات شکل آنها گرد است، مکعبی یا هذلولی، گاهی اوقات پروانه در کنار یا بالا قرار می گیرد. یا اصلاً پروانه ای وجود ندارد. دایره ممکن است تغییراتی در توزیع آب در داخل دستگاه وجود داشته باشد، که ممکن است اسپری نازل یا جاذبه باشد. برای آشنایی بیشتر با برج خنک کننده با آبان شیمی پالایش همراه باشید.



دلیل استفاده از برج خنک کننده

هزینه اقتصادی پایین استفاده از برج خنک کننده در کنار افزایش راندمان تولید، مهم ترین دلیل استفاده گسترده از برج های خنک کننده در صنعت است. بسیاری از کارخانه های صنعتی و نیمه صنعتی که از ماشین آلات سبک و سنگین استفاده می کنند از این تجهیزات برای افزایش کارایی خود استفاده می کنند.

در واقع استفاده از برج خنک کننده در صنعت، اصل جدایی ناپذیر هر صنعتی است. بزرگترین مصرف کنندگان برج های خنک کننده صنایع مختلف از جمله فولادسازی، قطعات پلاستیکی، صنایع شکل دهی فلزات رنگین، تولید پوشاک، صنایع ریخته گری، چوب، نفت، پتروشیمی و نیروگاه ها هستند. در توضیحات کلی برج خنک کننده از این دستگاه در دو کاربرد اصلی استفاده می شود.

نحوه عملکرد برج خنک کننده

نحوه کار برج خنک کننده به این صورت است که در داخل برج خنک کننده هوا با کمی رطوبت با آب داغ تماس پیدا می کند. در این حالت انرژی و جرم به دلیل اختلاف انرژی و گرادیان غلظت از آب به هوا منتقل می شود.

با ادامه کار، آب نیز از فاز مایع تبخیر شده و به فاز بخار تبدیل می شود. در این حالت، به دلیل تبخیر، بخشی از انرژی فاز گاز را نیز می گیرد. لازم به ذکر است که میزان این انرژی بسیار زیاد است که مربوط به دمای بالای آب است.

بنابراین دمای آب به دلیل تبخیر مقداری آب و خروج حرارت از فاز مایع کاهش می یابد. لازمه انجام این فرآیند این است که هوای مورد استفاده در برج دارای مقدار کمی رطوبت باشد تا توانایی دریافت آب تبخیر شده را داشته باشد.

انواع برج خنک کننده

برج خنک کننده کاربردهای زیادی دارد. به همین دلیل به راحتی در مکان های مختلف با آب و هوا و شرایط کاری متفاوت استفاده می شوند. به عنوان مثال یک برج خنک کننده در صنعت تزریق پلاستیک وظیفه خنک سازی قالب و گردش روغن را بر عهده دارد. این نوع برج خنک کننده باید برای دمای آب خروجی بین 25 تا 30 درجه سانتیگراد طراحی شود.

در یک طبقه بندی کامل تر، برج های خنک کننده بر اساس نوع حرکت هوا به دو دسته اصلی جریان طبیعی و جریان القایی تقسیم می شوند. اگر حرکت هوا در برج خنک کننده توسط باد انجام شود به آن برج خنک کننده اتمسفری می گویند. از طرف دیگر، اگر جریان هوای تولید شده توسط یک فن مکنده یا فن دمنده هدایت شود، به آن برج خنک کننده با کشش اجباری مکانیکی می گویند.

نوع برج خنک کننده را می توان از نظر مشخصاتی مانند نوع جریان هوا، مدار باز یا مدار بسته، جنس بدنه بیرونی و شکل ظاهری به انواع مختلفی تقسیم کرد. انواع برج های خنک کننده شامل برج های خنک کننده جریان متقاطع و ضد جریان (از نظر ورودی هوا)، برج های مدار بسته یا خنک کننده با هوا، مدار باز یا آب خنک (از نظر نوع تبادل حرارت) و انواع دیگر می باشد. . .

انواع برج خنک کننده

برج خنک کننده جریان

برج خنک کننده آب جریان طبیعی

برج خنک کننده آب با جریان مکانیکی

برج خنک کننده آب با جریان اجباری

برج خنک کننده مدار باز

برج خنک کننده مدار بسته

هیبرید خنک کننده مونارا

با شناخت انواع برج های خنک کننده و محدودیت ها، مزایا و معایب آن ها می توانید بهترین نوع برج خنک کننده را برای پروژه خود انتخاب کنید.

انواع برج خنک کننده از نظر جریان هوا

انواع برج های خنک کننده با توجه به جریان هوا به موارد زیر طبقه بندی می شوند.

برج خنک کننده جریان طبیعی

برج خنک کننده جریان مکانیکی

برج خنک کننده با جریان اجباری

برج خنک کننده جریان القایی

برج خنک کننده جریان مختلط

مزایای برج های خنک کننده جریان طبیعی

مصرف برق کم (بدون مصرف برق و برق)

تمیز از نظر محیط زیست

صدای بسیار کم

عملکرد قابل اعتماد و ایمن

گردش هوا امکان پذیر نیست

زندگی در یک فضای کوچک

نگهداری و تعمیر محدود

یک عمر بسیار طولانی





:: بازدید از این مطلب : 47
|
امتیاز مطلب : 77
|
تعداد امتیازدهندگان : 21
|
مجموع امتیاز : 21
تاریخ انتشار : سه شنبه 22 خرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: